Om si Societate

grupa nr.2, ses. 2_Giurgiu-Sa reflectam

Dragi colegi, As dori sa precizati ce relevanţă credeţi că au competenţele sociale si civice pentru disciplina Cultură civică? Dar pentru alte discipline socio-umane pe care le predaţi?

Comentarii

Ca si structura competenţele sociale şi civice sunt alcatuite din: competenţe personale, interpersonale şi interculturale. Competenţele civice configureaza individului un comportament participativ la viaţa civilă, bazată pe cunoaşterea conceptelor şi structurilor sociale şi politice, şi pe angajarea la o participare democratică şi activă. In concluzie importanţa competenţelor civice pentru orice membru al societăţii pun in evidenta realizarea educaţiei civice în şcoala prin disciplinele socio-umane.

Pentru dezvoltarea interpersonala si culturalizarea elevului, aceste competente sunt parte integranta a noilor educatii, iar pentru disciplina religie sunt bazate pe dimensiunea spirituala si educatia moral-religioasa prin respectarea legii moral-crestine, a semenilor.

Competențele sociale și civice subliniază importanța achiziționării și înțelegerii unor concepte dar și aplicarea lor,acestea constituind baza pentru a deveni cetățeni activi.

Religia este disciplina care poate contribui decisiv la dezvoltarea competenţelor sociale si civice, care poate pregăti persoanele să aprecieze diversitatea şi respectul pentru alţii, să fie pregătiţi atât pentru a depăşi prejudiciile dar şi pentru compromis. Fără a nega importanţa cunoştinţelor pe care elevii trebuie să le dobândească in cadrul orelor de educatie civica , esenţială îmi pare a fi formarea deprinderilor la elevi de a se angaja efectiv împreună cu alţii în domeniu public şi de a da dovadă de solidaritate şi interes în rezolvarea problemelor care afectează comunitatea in care traiesc.Aceste avand la baza formarea unor cetateni activi.

Formarea şi dezvoltarea competenţelor sociale şi civice se realizează nu numai prin studiul educaţiei civice/culturii civice, ci şi prin celelalte discipline socio-umane (economie,sociologie, filosofie, studii sociale,psihologie etc). Nu trebuie omisă nici contribuţia celorlalte discipline în ale căror conţinuturi sunt incluse noţiuni despre drepturile unui cetăţean, drepturile omului şi democraţie (biologie, limba şi literatura română...). Consider că numai prin conjugarea eforturilor tuturor acestor discipline se poate ajunge la formarea competenţelor sociale şi civice. In concluzie consider ca trebuie aplicat cu toata increderea conceptual de interdisciplinaritate in actul de invatamant pentru a obtine eficienta dorita. In mod necesar obtinerea eficientei tine tot mai mult de maiestria cadrului didactic,vocatia acestuia.Din pacate in ultima perioada asistam la infuzie de cadre didactice slab pregatite,cu studii superioare private care sunt net inferiore profesorilor de altadata,care aveau in primul rand simtul modestiei.

Competenţele civice necesare pentru a putea exercita în mod activ cetăţenia, aşa cum sunt definite de către cadrul european pentru competenţe cheie, se axează pe: o cunoaştere a conceptelor democratice de bază, inclusiv pe o înţelegere a societăţii şi a mişcărilor sociale şi politice; procesul de integrare europeană şi structurile UE; şi principalele progrese sociale, atât trecute, cât şi prezente. Competenţele civice necesită şi aptitudini cum sunt gândirea critică şi aptitudini de comunicare, şi abilitatea şi dorinţa de a participa în mod constructiv în domeniul public, inclusiv în procesul de luare a deciziilor prin intermediul votării. În final, sunt evidenţiate şi un sentiment de apartenenţă la societate la diverse nivele, un respect al valorilor democratice şi al diversităţii, precum şi un sprijin pentru progresul durabil, drept componente integrate ale competenţelor civice.

Competentele sociale si civice ale disciplinelor socio-umane, inclusiv ale disciplinei cultura civica au rolul de a ajuta la formarea caracterului unuei persoane. Acestea sunt insotite de formarea aptitudinilor precum gandirea critica, comunicarea, dorinta de a participa activ la viata socială, a comunitatii locale prin luarea deciziilor.
Pentru informaţii detaliate despre celelalte programe cofinanţate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitaţi www.fonduri-ue.ro
Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.